Dagens boktips

I natt, strax efter midnatt, började jag läsa Stum sitter guden av Anna Jansson.
Strax före 03 var jag klar med boken, som faktiskt var bra.
Jag skriver faktiskt, eftersom jag började med den för länge sedan, när den nyss kommit ut,
men gav upp efter bara några sidor eftersom jag inte alls gillade hennes sätt att använda språket.
Alldeles för målande beskrivningar av....allt.
Det fanns där i natt med, men jag ignorerade det och plötsligt var jag fast i historien.
En helt klart läsvärd och ruggig bok!

Nu står valet mellan Flyga drake av Khaled Hosseini eller Odjuret.
Två helt olika böcker som båda ska vara otroligt bra.
Odjuret är den enda boken av Roslund & Hellström som jag inte läst.
Det är ett medvetet val, då jag vet att jag kommer att bli fruktansvärt
berörd och äcklad av den, men det är också det som är de fantastiska med dessa böcker.
De berör på ett sätt som TV inte gör, når in i hjärtat och tränger in in medvetandet.
Pedofili och mord på små barn.....
sådant vi helst av allt vill slippa höra talas om, med som tyvärr ändå existerar i vårt samhälle.
Jag tror jag tar Flyga drake ikväll!


Säkerligen lika bra som resten av böckerna av samma författare.


Mina förväntningar kan inte vara annat än höga så som alla lovordat denna bok.

Kommentarer
Postat av: Vicktoria

Jag älskade Flyga drake, främst för det vackra språket!



Kram, V

2008-08-13 @ 16:16:03
URL: http://vick2ria.blogg.se/
Postat av: Monsieur Rouge

Jag förstår inte hur du bär dig åt för att läsa så snabbt! Jag läser allt som manualer och måste hela tiden reflektera över det jag har läst. Det är väl kanske pga det jag arbetar med som jag läser på det sättet...

2008-08-13 @ 16:51:15
URL: http://dandarache.sprayblog.se
Postat av: Annisen

V: Jag har hört så mycket positivt om boken, så jag ser fram emot att börja med den.



MR: Jag tänker inte på det utan det sker naturligt. Sedan är det väl så att läshastigheten tränas upp, men den typen av litteratur du läser i jobbet är annorlunda jämfört med skönlitteratur.

Eftersom du läser så mycket sådant är det väl så dina ögon är vana att jobba. Många korta fixeringar på varje rad, samt att din hjärna jobbar med att ta in ALL information. Jag gör med största sannorlikhet få fixeringar per rad och hjärnan bearbetar säkert inte informationen, repeterar den, lika mycket jämfört med då du läser.

Detta med läshastighet tycker jag dock är lite onintressant. Huvudsaken är väl ATT vi läser, inte hur fort det går.

PUSS

2008-08-13 @ 23:33:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0