Som tam

En av mina absoluta favoriträtter är Som tam 
( papayasallad) med kycklingspett.
Helst ska den intas på restaurangen Sea Side
som ligger inne i Saladan på Koh Lanta.
Ett superenkelt ställe, ett litet hus på pålar vid vattnet
och som drivs av en familj.
Alla hjälp verkligen åt och maten är grymt god
och priserna är löjligt låga.

Näst bäst är den på Same Same But Different, en
underbart härlig strandrestaurang långt ner på ön
vid Kantieng beach.

När längtan blir FÖR stor går det bra att göra
sin egen Som tam hemma i köket.
Jag gör den med strimlad vitkål eftersom det påminner
om grön papaya i konsistensen, morot och papaya, tomater
så långa gröna bönor, chili, vitlök, limejuice, fisksås och lite socker.
Självklart ska det vara rostade naturella jordnötter i,
annars är det ingen riktig Som tam.
Ruggigt gott, ganska så starkt och så oerhört mycket Thailand.
Love it!!
I kväll har familjen mumsat på just detta tillsammans
med kycklingspett och ris.


Kommentarer
Postat av: v

det ska jag prova!

2008-12-30 @ 00:25:11
Postat av: Annisen

V: Du får gärna receptet, eller så får jag bjuda..

2008-12-30 @ 01:24:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0