Oväntad taktik

Min älskade vän, som befinner sig i slutskedet av en tonårstid
och dessutom jobbar med "sk-t ungar", nej förlåt, högstadieelever
hela dagarna hade lite taktiksnack med mig igår på Varda över ett glas vin.
Eftersom hon har gått igenom det värsta, och det är dessutom lättare att ge
andra råd och förhålla sig proffsig och cool när det inte handlar om ens egna
barn hade vi grymt bra snack...

Jag kom fram till att över huvudtaget inte kommentera gårdagens händelser
när jag kom hem, eftersom sonen garranterat vet att han gjort fel och
bara väntade på att jag och mannen skulle bli arga, ledsna och besvikna
och nu komma dragandes med jordens utskällning.
Jag ska försöka behandla honom som en "liten" vuxen, trots att han ibland beter sig
som en 7-åring, och inte sjunka ner till hans nivå.
Rent spontant kan jag säga att jag funderat över taktiken att krossa kulorna på honom
för att hans hjärna kanske skulle börja fungera igen....
Låter brultalt, men....
Jag skojar, såklart, men det ÄR brutalt att vara tonårsförälder!
Ens älskade barn, som ena stunden är helt underbara varelser,
förvandlas ibland till riktiga arroganta skithögar och gör och säger en massa dumheter.
Fort går svängningarna också....

Jag kan säga att skammen lyste i hans ögon och även osäkerheten över min reaktion.
Han var säkert superberedd för att inta försvarsställning och visa upp en tuff attityd,
så fort jag skulle öppna munnen, men nu kom det aldrig....
Haha!!!

Döm om hans förvåning när mannen väckte honom klockan 6 i morse och talade om att
nu var det bara att klä på sig och fixa det sista eftersom hans skjuts till träningslägret
skulle komma om en timma.
OVÄNTAT!!!
Vi fick låna en cykel igår och mannen fixade iordning det mesta av hans prylar
när han somnat, eftersom vi resonerade så att de är bättre att han kommer iväg
på lägret och kommer igång bra med träning och lagkompisar nu när säsongen starta,
istället för att sitta hemma och muttra.
Rent spontant känner jag att det här blev bra men belive me,
konsekvenser av hans handlande och attityd kommer det att bli,
även om det kanske inte blir just de konsekvenser han räknat med.
För att vinna gäller det att vara smart och göra drag som är oväntade,
och tro mig, jag och mannen tänker inte låta en liten fjortis stryra...
Han kan få tro det, men....

Jag äskar dig Catta och är så glad att du finns i mitt liv!!!

Kommentarer
Postat av: Catarina

Bra jobbat Anna!

Hoppas du kännde att du hade energi kvar på kvällen. Men du ge upp det där kriget! Det finns inga vinnare i det! Bara förlorare- "Ahimsa"= som största idol Gandhi levde efter är tänkvärt!(god konflikthantering) Hur vill du att han ska bli en envis grabb som bara ska vinna allt? Han gör som du gör inte som du säger... Och som jag skrev tidigare du är inte i centrum av hans liv längre....Dock är du en viktig inspiratör för hur han sbeteende utvecklas! Kramar och tack för alla inspiration och energi du gav mig igår, det betydde jättemycket! Krama C

2009-04-04 @ 11:08:52
Postat av: Sanna

Oj oj, ja du - vem har sagt att livet är enkelt... Tur att du lär dig allt den hårda vägen nu så du kan coacha mig om sisådär 10 år när det är Elsas tur... S är en superfin kille och det är massor tack vare sina engagerade föräldrar! Puss på dig

2009-04-06 @ 08:05:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0