Amatören Annisen

Så var det gjort!
Årets första mil på skidor är avverkade, eller typ 11 km.
Det är tusan vad svårt det är.
Teknik är A och O och det är den jag saknar.

Spåret var fullt av tränande halvproffs från de lokala
skidklubbarna, och så jag och mannen då...
Två flaxande kråkor i jämförelse med dem.
Fast det är ju roligt att man kan glädja andra,
för det gjorde jag garanterat.

En sak som är positivt med att åka med människor
som är bättre är att de ofta delar med sig av tips.
Jag fick idag till exempel veta att mina stavar är ca 10 cm för korta.
Det påverkar åkningen högst avsevärt och det kändes skönt att
få det bekräftat av proffs. Jag har själv känt att jag inte riktigt får någon
bra skjuts med stavarna när jag diagonalåker och kommer för långt ner
med överkroppen när jag stakar.
Nu vet jag varför...

Så blir det ibland när man får råd av självutnämnda "proffs" i den lokala sportbutiken,
som knappt varit i närheten av snö själva.
Nu kanske jag var hård, men lite ligger det faktiskt i det, och det är inte första
gången jag fått riktiga idiotråd därifrån...
Synd, för när man själv är novis är det så viktigt att de man handlar av kan sin sak.

För att återgå till dagens åkning var det ruggigt skönt  och mentalt
viktigt att få på sig skidorna och börja harva på i spåret.
Jag har så otroligt mycket att jobba på och förbättre, men nu är
jag i alla fall igång, och det är huvudsaken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0