Midsommarafton i Sälen

Wow, midsommahlgrn har verkligen bjudit på
svenskt sommarväder av högsta kvalité.
4 grader varmt  och regn hade vi på
midsommaraftons förmiddag, men vad gör väl det.
Mannen spikade upp taklisterna som jag har målat
och det blev bra när de kom på plats.
Eftersom både taket och väggarna är vitlaserade
blev en helvit list en snygg brytning,

Vi åt den traditionella midsommarlunchen med
färskpotatis, olika sorter sil, kötbullar och så
knäckebröd och brännvinsost innan det var dags
för oss att strya kosan mot Olinspagården och
midsommarfirandet där.
Trots en temperatur på 7 grader hade jag bestämt mig
för att  en vit sommarklänning skulle på, och så blev det!
Det var massor med männsikor som, trots vädret
valde att komma och titta på när midsommarstången
restes och sedan dansa runt den.
Jag måste säga att det här var det trevligaste arngemanget
jag någonsin varit på en midsommar,
så otroligt ursvenskt och fint!!!
Spelmännen kom åkande nedför älven i lövade båtar
och alla männsikor stod och tog emot dem längst strandkanten.
Själva dansen var det ett otroligt drag på,
och mannen och ottern dansade för glatta livet.
Själv gick jag omkring med Cleo,
som tyckte att det var ett spännande ställe att vara på,
förutom att hon blev lite sur eftersom hon inte fick hälsa på
alla de andra hundarna som fanns där.
Gissa om lilla damen fick mycket uppmäksamhet!!!
Efter firandet åkte vi hem till stugan och åt jordgubbstårta.
Mumsish!!
Nästa år kommer vi garranterat också att fira här uppe
i Sälen för det är så otroligt mysigt, men då hoppas
jag att vi har ett gäng trevliga gäster på besök.

Mannen tilbringade sedan midsommarkvällen med att
dra rör och koppla in vamvattenberedaren,
så nu kan vi änligen duscha och diska som vanligt igen!!!
När jag stod ute och grillade på kvällen var det så kallt
att jag var tvungen att ha min vinterjacka för att inte frysa.
Snacka om midsommarväder!!

Här kommer lite bilder...

Jag och Cleo vid Olinspagården i Sälen.


Här finns det massor att sniffa på och många kompisar att leka med,
om man bara hade fått den där sprutan.....


Cleo, 9 veckor sitter fint och spanar!


I väntan på spelmännen...och kvinnorna som anländer i lövade båtar.


Här är de på gång nedför älven.


Det var otroligt stämningsfullt firande och jättefint!


Här lägger båtarna till vid älvkanten.


Fullt med människor står och väntar och tar emot spelmännen.


Här marscheras det upp mot spelplatsen och midsommarstången.


Å hej, å hej.....under gemensamt påhejade restes stången.


Sedan var det dans som gällde och dottern och mannen dansade för
glatta livet !


Jag och min otroligt vackra dotter!


När vi kom hem till stugan väntade jordgubbstårta och kaffe!!


Lillhusse och Cleo tar igen sig på soffan efter allt firande!
De har ungefär samma sömnbehov de två.....typ 18 timmar/ dygn!

Kommentarer
Postat av: Sanna

Hej Annisen! Låter som ni har haft det riktigt mysigt i modsommar. En riktig dalamidsommar. Skoj! Får höra mer på tisdag eller torsdag? Kram s

2009-06-21 @ 20:58:47
Postat av: Dandarache

Det var riktigt trevligt även fast det regnade som vanligt. Skönt också att vi hann komma en bit på renoveringen. Jag ser fram emot den dag vi åker till stugan för att bara koppla av; fast arbete kanske är en form av avkoppling?

2009-06-25 @ 10:02:54
URL: http://dandarache.blogspot.com
Postat av: Vicktoria

Sötaste VOVVEN! Och fina familjen!



Kramar

2009-06-29 @ 23:31:23
URL: http://vick2ria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0