Beslut

Mitt liv är allt som oftast fullt av aktivitet,
både min egen och så  familjens.
Sällan sitter Annisen still och bara är.
Sällan, ja nästan aldrig är mitt huvud tomt på tankar.
Alltid klurar jag på något,
försöker hinna med, vara effektiv, få tiden att räcka till...
Ibland önskar jag att jag kunde stänga av hjärnan,
att bara få den att vara tyst.

Den senaste tiden har jag reflekterat mycket över
varför jag gör saker, ja framför allt vissa saker.
Jag har också kommit på att jag gör en hel del
som jag faktiskt inte vill, egentligen.
Men hallå.....
Alla gör vi väl saker vi inte egentligen vill!
Ja, men det jag menar är att jag VÄLJER att göra
aktiviteter, engagera mig i vissa saker som tar
mycket mer energi av mig än det ger mig tillbaka,
och när saker eller personer konstant dränerar en
på energi och kraft, ja då är det röd flagg som gäller.

På kort tid har jag fattat några beslut som jag haft lite
ångest över att ta.
Det ena var ett ganska enkelt val, faktiskt.
Jag bokade helt sonika av en utbildning nere i Malmö
som skulle innebära att jag skulle vara borta hemifrån
och från jobbet en vecka.
Just nu är det helt omöjligt, både av privata skäl och
det faktum att jag har supermycket på jobbet.

Ett annat beslut jag har tagit är att avsluta ett medlemskap
i en förening, där jag varit med ganska länge.
Visst, det är oftast supertrevligt, men från mig
tar det så jäkla mycket energi och tid som jag vill
lägga på annat som är viktigare för mig.
Jag vet att andra ser det helt tvärt om,
att det ger dem möjligheter och energi och berikar deras liv,
men för mig är det som sagt helt tvärt om.

Varför har jag då så svårt att ta till synes ganska enkla beslut?
Varför hatar jag att välja?

För mig handlar mycket om prestationer,
att vara duktig...
Annisens jävla dilemma....
Du som är så duktig!
Du som alltid är så stark!
Du som klarar dig själv!
Du som alltid haft så lätt för dig!

Om jag väljer fel då???
Om jag väljer bort....
Vad ska de säga när jag väljer bort....
Eller fel...

Jag kan gladeligen ta beslut i stora, viktiga frågor
som rör både ekonomi och människor,
men när det handlar om att säga NEJ TACK till en fest,
ett medelemskap i en "fritidsorganisation",
eller något ännu fånigare som att välja tre smaker till en glass,
ja FAN vad jobbigt jag har då...

Men nu har jag valt....
och valt bort...
och det fina är att jag skiter i vad andra säger.
Annisen har nämligen börjat göra det mer och mer.
Skita i andras åsikter gällande mig själv.
Eller snarare det jag tror att andra tycker.
Saken är ju den att det faktiskt mycket troligen kan vara så
att det knappt är någon som bryr sig...


Kommentarer
Postat av: Anonym

Du är en klok kvinna! Bra beslut. Håller med att vardagsbeslut är svåra! Brödfrågan!

Kram C

2009-05-06 @ 22:01:10
Postat av: Sanna

Hihi, vad söt du är. Och du - de viktigaste är att du är trygg i dig själv. Bra att du säger nej och undviker honungsfällan. Skit i alla andras åsikter. Det spelar ändå ingen roll. Kram och natti

2009-05-06 @ 22:15:34
Postat av: Mamma

Äntligen!! Kan bara gratulera till ditt beslut och jag hoppas verkligen att du kan "stå" på dig. Kram

/ Mamma

2009-05-07 @ 21:34:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0