Helgen i bilder

Här kommer lite bilder från helgens äventyr där det mesta har handlat
om hundar, svampar, plastburkar, metalltänger och fästingar.


Bytet som vi vill hitta!!


Här är jag och Cleo under lördag förmiddag och hon håller på och söker
efter kantareller i en bana av burkar där en av dem innehåller en kantarell.


Här ska vi göra dagens första övning och nu är vi ute i skogen istället
för på en gräsplan och det är inte heller kantareller i plastmugg som
ska hittas utan en utlagd svamp.


Här får Cleo lukta på "smällern" dvs dosan med en helt ren kantarell
som inte har varit i kontakt med människa eller något annat föremål
som kan ha påverkat dess doft.


Här är vi ute på skarp sökning efter svamp och jag ger henne
dosan med doft och ett varsågod att söka...


Eftersom det är viktigt att få henne att verkligen gilla det här
och belöna, belöna och belöna, skickar jag nu ibörjan iväg henne att
söka på små områden där jag ser att svamp växer.


Här hittar vi svampen och matte blir så glad och då får man godis
och kampa en stund med delfinen (ett litet gosdjur som hon älskar).


Trattisar!
Ett litet problem var att Cleo gick igång så rackarns mycket ute i skogen
och sökte järnet på ett ganska stort område där det visade sig att hon hittade
trattisar överallt. Det gick knappt att belöna henne för hon fortsatte
bara att söka när hon hittat en plats och stannade alltså inte.
Hon kände ju dofter precis överallt och då är det ju inte så lätt att
bestämma sig för vart man ska stå still....

Vi fick med oss ganska så rejält med svamp på den knappa timme
v var ute i skogen själva och då gick också en stund åt att söka efter
"smällern" som jag klantigt nog tappade,
men som tur var hittade jag den igen..


Jag och min toppenfina Cleo!

Helgens kurs har varit toppen och Cleo har verkligen intresse för att
söka och har varit väldigt snabb att förstå alla övningar och moment.
Nu är det bara att köra skarpt i skogen och göra sökövningar hemma
så att hon får upp erfarenheten också.

Något som är jätteviktigt att tänka på är att hon bara är en valp på
fem månader och inte alls har den mentala ork och uthålliget som en
vuxen hund har och vi får inte ställa för stora krav på henne i år.
Målet är inte att hon ska hitta jättemycket svamp nu i år,
utan att hon ska fortsätta att tycka det här är toppekul
och att vi har sköna stunder tillsammans ute i skogen.


Stolt matte och finaste Cleo!
På hemvägen stannade vi i Sala och prommenerade runt lite vid
gruvområdet.


Cleo passade på att latja med äpplena i parken där...

Fästingarna då??
Jo jag har haft ett gäng krypande på mig och en som satt fast,
knappt synlig, så liten var den.
På Cleo har jag under helgen säkert plockat 10-15 stycken ¨
som krälat runt eller bitigt sig fast.
Så attans äckliga!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0