Söndag i Chiang Mai

Efter frullen, som bestod av mängder av färsk frukt (mango, papaya, melon och dragonfruit)

och youghurt, gick vi för att leta efter en taxi som kunde köra oss till Doi Sutep.

Knappt hade vi kommit ut på den stora gatan förrän en chaffis stannade,
varpå jag frågade vad han ville ha för att köra oss till dit vi skulle,

vänta där i två timmar för att sedan köra oss till Chiang Mai Zoo,

där vi ville bli hämtade efter ytterligare tre timmar.

400 THB kom vi överens om och det är alltså 100 kronor.

Tokbilligt för att köra fyra personer en hel dag!

Vägen uppför berget är både lång och slingrig,

men när vi väl var framme förstod vi snabbt varför det här är en av platserna

man måste besöka då man är i Chiang Mai.

Ofattbart praktfullt!

Vi åt lunch på en restaurang vid foten av jättetrappan som leder upp till templet.

En enkel sådan, men med supergod och tokbillig mat, precis som det brukar vara.

När vi väl vandrat upp för alla trappor gick vi omkring på tempelområdet i två timmar

och även fast vi inte är budister tände vi ljus, rökelse och gav lotusblommor åt Buddha.

Efteråt åkte vi ner till Chiang Mai Zoo, som faktiskt var ett väldigt fint sådant.

Man kan tycka vad man vill om djur i bur, och jag tycker ganska mycket i den frågan,

men det finns även positiva saker med bra djurparker, avelsprogram tillexempel.

Här på Chiang Mai Zoo finns koalor, tigrar, lejon, noshörningar, ja alla djur man kan tänka sig.

Till och med två pandor finns det, och de ingår i ett projekt där man försöker
få dem att föröka sig, så de är extremt noga med vad man får och inte får göra
när man går in i huset där de bor.

Vi spenderade 3.5 timmar där och hade lätt kunnat stanna längre om vi inte bestämt möte

med vår vän taxichaffisen .

Efter en välbehövlig tvätt av fötter och lite vila på rummet gav vi oss sedan ut i vimlet

på Sunday Walking Street, vilket är en jättemarknad som sker varje söndag
då en jättelång gata är avspärrad och massor av försäljare från hela området kring
Chiang Mai kommer dit och säljerhantverk, mat och allt annat man någonsin kan tänkas vilka köpa.

Vi handlade en del, åt god mat och tog varsin skön fotmassage innan vi gav oss av mot hotellet.

Det var då jag passade på att träffa fetråttan och nästan bli överkörd på kuppen...

Fick föresten höra idag att jag hade tur som fick se en så stor råtta.

Hm, det var precis så jag kände det NOT!!


Lite bilder från lördag och söndag...

Äntligen tillsammans!
Jag och mannen på flygplatsen i Bangkok.


Jag och sonen vid ett av alla empel i Chiang Mai.


Annsien på en supermysig restaurang.


Vi åkte med den mest pimpade tuk-tuken i stan, som till sonens förtjusning
hade dvd och kareaoke som visade väldigt lättklädda damer....





Här är köket på stället vi åt och vårt bord var precis bredvid.


Trappen upp till templet.


Dottern tänder ljus, rökelse och lämnar lotusblommor som gåva till Buddha.


Munkar vid tempelomådet.


Dottern, reptilälskaren har hittat en ny kompis.


Jag och kidsen hälsar på en 25 år gammal elefantherre.


Mr Panda smaskar bambu, vilket han gör större delen av dagen.


Sonen i vimmlet på marknaden. 


Annisen shoppar loss på Sunday Walking Market.


Kommentarer
Postat av: FARMOR

Det är så interesant å läse dina resberättelser.Helt underbart!!Ni ser så friska och lycklig ut.Det gläder mig.

Men rottan skulle jag ochså ha blivit rädd för.Jag tycker dom är äkliga .

Kram och må så bra alla fyra.

Från E och L hälsar så gott

2009-03-16 @ 17:53:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0