Stughelg

Värmeböljan var om möjligt ännu mer påtaglig
uppe på fjället än hemma i stan och vi valde
att ta vara på det fina vädret genom att jobba ute,
trots att det finns massor att göra inne.

Lillstugan fick sig en omgång och är inte
längre brun utan röd.
Tidsoptimisten Annisen hade en vision om att
det skulle gå på ett kick att måla,
men som vanligt visade det sig ta betydligt längre
tid än vad jag först räknat med.
Hela lördagen för att vara exakt!
Snyggt blev det i alla fall och dessutom
var det väldigt välbehövligt för träet.
Nu längtar jag tills storstugan blir lika fint röd,
och så ska knutarna målas i en mörkare grön färg.

Inne kopplade mannen in nya blandaren till handfatet
och så lades nytt ekgolv in i köket.
Blev det snyggt eller blev det snyggt?
Ja, just det....snyggt blev det!

Jag ägnade ganska många timmar på söndagen
till att städa och organisera i lillstugan, som under en tid
fått tjänstgöra som avstjälpningsplatsoch föråd
för allt från element och massa en paket med ekgolv,
till verktyg och målarprylar.
Nu är det snyggt och fint och redo för att ta emot nattgäster!

Cleo fick ha matte och husse helt för sig själv hela helgen
eftersom dottern sov hos sin bästis och sonen sov
hemma hos sin tjej.

Lite skumt kändes det att låta honom sova där,
men både hon och hennes föräldrar är toppen,
och dessutom förstår jag att de ville vara tillsammans
efter att knappt ha träffats på en vecka.

Nåväl, Cleo hade det toppen som vanlig och skuttade runt bland blåbärsris
och ljung som en liten tok.
När vi målade båda två fick hon snällt finna sig i att vara i sin hage,
något som möttes med ylande protester,
men vi var rörande överens mannen och jag om att stugröd inte är en färg
som passar på en liten Jack Russeltjej.

Mannen håller på att förbereda inför målningen.


OK, då kör vi!!


Annisen målar för allt vad penseln håller!

.
Cleo i blåbärsriset.


Lilla damen, som börjar bli stor.


Sluta fota mig hela tiden!


Här läggs det golv och fixas med luckor.

Kommentarer
Postat av: Dandarache

Det känns skönt att det börjar bli klart nu och jag ångrar inte en sekund att vi köpte stugan.

2009-06-30 @ 12:05:46
URL: http://dandarache.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0